zondag 20 mei 2007

SUGGESTOPEDIE: wat is het?

Suggestopedie Een taal beheersen is veel meer dan kennis toepassen: een taal is levende materie, schoonheid, humor, nuances, menselijk contact, kortom: de inhoud en de vorm van het communiceren. Een mens kan pas werkelijk creatief en effectief zijn in een andere taal en cultuur, als er een vonkje overslaat. Dat gebeurt als het brein positief wordt gestimuleerd en het individu intens plezier beleeft aan het leren. De nieuwste ontwikkelingen in het taal onderwijs blijken nauw aan te sluiten op het wetenschappelijk basiswerk van de Bulgaarse psychiater en psycholoog Georgi Lozanov, grondlegger van de Suggestopedie. Suggestopedie kan het best worden beschreven als het zorgvuldig en geïnspireerd dirigeren van de aspecten die ieders uniek leerproces voeden en ondersteunen. Hierbij denken we aan aspecten zoals spel, muziek, avontuur, logica en de synergie van dit alles. De eerste kennismaking met de suggestopedische aanpak komt bij het binnentreden van de lesruimte. Gemakkelijke stoelen, muziek, mooie omgeving. De cursus begint. De docent komt binnen. Meteen staat u met beide voeten in het Avontuur, een door de docent in scenariovorm geschreven verhaal, dat de ruggengraat is van de hele leservaring. Als cursist vindt u uw plek in het verhaal. Deze situatie benut u als springplank om in de nieuwe omgangstaal te duiken. Zo leert u zonder erbij stil te staan, zonder te moeten nadenken en .... u geniet. Het gaat ongekend snel, alsof u in uw eigen zevenmijlslaarzen stapt. Uiteraard speelt de suggestopedische docent een centrale rol in het hele proces. Al het materiaal is met zorg gemaakt of uitgekozen, alle activiteiten worden keer op keer opnieuw ontworpen of aangepast. Tegelijkertijd wordt er in een gestructureerde cyclus gewerkt, waarbij ook muziek uit de periode 1600-1825 op zeer specifieke wijze wordt gebruikt. In het oog springende resultaten na een dergelijke cursus zijn: De veel bredere woordenschat Het diepere begrip van de taalstructuur De geactiveerde en tevens parate “ passieve kennis” Het gemakkelijker onthouden van de materie De verbeterde uitspraak Het grotere gemak om de juiste toon en woorden te vinden Het versterkte zelfvertrouwen De ijzersterke motivatie – en behoefte – om door te gaan

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage